دروغ عاطفی عاملی برای تنزیل اشعار
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۱۹۹۵
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: دروغ عاطفی سبب تنزیل اشعار می شود.
به گزارش ایسنا، قربان ولیئی شامگاه دیروز در جشنواره ملی شعر دانشجویی و نشست آسیبشناسی شعر آئینی و خط قرمزهای آن، اظهار کرد: تعریف ما از شعر، تعیینکننده این موضوع است که شعر را چه بدانیم؟ شعر سازماندهی زبان برای القا و انتقال احساس بوده که خواننده یا شنونده را تحت تاثیر قرار می دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به وجود 100 نوع احساس، افزود: احساس طبق شمارش روانشناسان حدود 100 نوع است که یکی از آنها عاطفه است. اگر بنیاد شعر را احساس قرار دهیم، هم برای مخاطبان احساسبرانگیز بوده و هم منشا شعر، قلیان احساس شاعر است.
ولیئی ادامه داد: به تعبیری، شعر همانند ظرف محتوا است. وقتی خط قرمزها مطرح میشود که بدانیم چه محتوایی را درون ظرف میخواهیم بریزیم، زیرا اصالت را به محتوا میدهیم و هرچه سرودهای از احساس فاصله بگیرد، در نهایت به ادبیات تعلیمی خواهد رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به استفاده از لفظ شعر معنوی یا دینی به جای شعر آئینی، بیان کرد: بهتر است به جای لفظ شعر آئینی از شعر معنوی یا دینی استفاده شود، زیرا آئین تعریف دیگری دارد و زمانیکه به این اشعار لفظ آئین میدهیم، حالت انتظامی پیدا میکند و آن را تنزیل میدهد.
وی افزود: در عالیترین شکل سرودن شعر، احساس عشق، شگفتی، خشم و احساس بنیادین را در انسان ایجاد کرده، همانطوریکه عنصر بنیادین شعر حافظ، شیفتگی و عنصر بنیادین شعر مولوی، عرفان است. خط قرمزها در احساس چندان دارای معنی نیستند و شعر شاعران باید احساسانگیز و احساسانگیخته باشد.
ولیئی در رابطه با دروغ عاطفی در سرودن اشعار، تصریح کرد: دروغ عاطفی، شعر را تنزیل میدهد. شاعر باید خط قرمزها را رعایت کرده و به خود دروغ نگوید، زیرا شاعری که به خود دروغ میگوید پس از مدتی خلاقیت و انگیزه خود را از دست خواهد داد.
وی در رابطه با عرفانی بودن محتوا و احساس اشعار مولوی، بیان کرد: مثنوی مولوی به لحاظ محتوایی، عرفانی بوده و عرفان بینش واقعیت وجدانی است. شعر عرفانی روایتگر لحظههای عارف از تجربههای آفاق و انفس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: خداوند را نمیتوان دریافت اما میتوان یافت؛ هرچه کمال وجودی شاعر بیشتر باشد، کمتر محمل انتقال باورها خواهد بود، زیرا منحنی شعر دینی و عرفانی را میتوان از بدو تاریخ رسم کرد و زمانی که در باور خلاصه و به موسیقی تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: شعر حادثهای است که در زبان اتفاق میافتد و زبان جنس شعر بوده که خود، زبان احساس را هدایت و احساس نیز از حس آدمی تبعیت میکند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: زنجان جشنواره ملی شعر دانشجویی شعر آیینی شاعر قربان ولیئی مولوی استانی علمی و آموزشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
حجتالاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفتوگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگیهای طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیانگر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته میشود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرتهایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.
وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمیتوان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت میبرد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور میکند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.
مسئول امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عدهای و همراهی عدهای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بیتفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بیتفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.
موسایی عنوانکرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانههای واهی تحریم میکند؛ بازار اسلحه و سلاحهای کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامهها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو میکند؛ حامی اصلی شبکههای دروغپرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.
نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیانکرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما اینها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.
وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا مینگریم میبینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیهالسلام جمع آوری کرد از انسانهای پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آنها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسانهای طغیانگر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.
استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمینگاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادقترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش مینازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساختهاند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بیگناهان غرق خواهد شد.
کد خبر 6089460